KONCERTANMELDELSE: TAAKE

TAAKE
Hulen, Bergen
23.01.2015

Det var efterhånden et par år siden at jeg havde haft glæden af at overvære Taake på scenen i Bergen, hvilket som bekendt er bandets hjemby. I december sidste år udgav Hoest det fænomenale udspil betitlet Stridens Hus, og jeg var derfor yderst spændt på at høre nyt materiale i live-sammenhæng denne bidende kolde fredag. Hulen er et relativt lille spillested, og stedet var pakket til bristepunktet. Et hav af folk uden billet dukkede op i døren med det spinkle håb om at erhverve sig en billet der, men de blev pænt informeret om, at koncerten var udsolgt. Jeg fik desværre ikke set opvarmningsbandet Obscure, som ligeledes holder til i Bergen, men da jeg havde set dem ved en tidligere lejlighed så jeg ikke dette som noget videre stort tab. Da Taake gik på scenen 23.35 til en nervepirrende og skummel norsk monolog af en art, som virkelig fremmanede en ondsindet stemning allerede fra starten, var der ikke nogen vej tilbage. Lyden var desværre ikke videre imponerende, og der dukkede nogle tekniske problemer op undervejs, men bandet trodsede dette og leverede et show, der var professionelt til fingerspidserne. Hoest var veloplagt og intens alt imens de resterende live-medlemmer tydeligvis også levede sig ind i ritualet. Folk var med, men ikke overraskende gik de sgu mest agurk til ældre klassikere som “Hordalands doedskvad Part I” og “Vid I”. Personligt fandt jeg dog større tilfredsstillelse i at høre nyere materiale fra Noregs Vaapen og Stridens Hus såsom numrene “Fra vadested til vaandesmed”, “Det fins en Prins”, “Orm” og “Du ville ville Vestland”. H’Grimnir fra Helheim leverede gæstevokal på den fede og klamme “Stank”, men desværre var der skruet gevaldigt ned for hans mikrofon, så han kom ikke helt til sin ret, hvis man kan sige det på den måde. Alt i alt opfyldte koncerten dog på alle måder mine ønsker og krav, og selvom lyden ikke var optimal, så var der så megen intensitet og steming i luften at man på en eller anden måde glemte eller overså dette.

Nepper

Foto © Jarle Hovda Moe/Studvest

JHM_9407-X3