Anmeldelse: THE 69 EYES @ Plan B, Malmø, Sverige – 17.03.2024

THE 69 EYES @ Plan B, Malmø, Sverige – 17.03.2024

Tekst: Christian Weigel / Fotos: John-son

The 69 Eyes er et af rockens mest oversete og undervurderede bands. På trods af dette, er bandet der oprindeligt startede i 1989, stadig going strong med en lind strøm af fede albums. The 69 Eyes består endda som noget usædvanligt af (næsten) de samme 5 medlemmer, som da bandet startede. The 69 Eyes turnerer pt. i røven på det seneste velsmurte album Death of Darkness.

En kold søndag aften i marts var bandet landet på Plan B i Malmö, hvilket desværre var gået hen over hovedet på mange, for der var vel ikke mere end ca. 300 mennesker, da koncerten startede på slaget 19:00. Plan B er et nyt spillested i yderkanten af Malmö, kun ca. 45 minutter fra Rådhuspladsen i København. Af samme grund kan det undre, at kun ganske få danskere havde taget turen over Øresund, når et så cool og legendarisk et band, efter flere års fravær, havde valgt at lægge vejen forbi øresundsregionen.

The 69 Eyes betegner deres musik som Goth’n’Roll. En sound som de vel selv har været med til at definere i tidernes morgen. En skøn blanding af sameksistens med Sisters of Mercy, The Cult, Billy Idol m.fl. med et stænk af Elvis feel. Sanger Jyrkis vokal er dyb som Marianergraven og giver The 69 Eyes’ lyd en mystisk, mørk og lettere melankolsk sound, der sammen med de stærke melodier og den skarpe og melodiske guitarsound munder ud i et lækkert og stemningsfyldt lydbillede. Dette var absolut også tilfældet i Malmø.

Det er svært at gøre alle tilpas sådan en aften, fordi The 69 Eyes har så uendeligt mange perler, at det er svært at sammensætte en sætliste, der gør alle tilfredse. Dette var også tilfældet for mit eget vedkommende, da jeg har lyttet til The 69 Eyes i mange år og har mange favoritter. Der var nyt, der var gammelt og der var ældgammelt!

The 69 Eyes gik på scenen til de passende toner af Heartbreak Hotel før de bragede ud i den superseje Devils efterfulgt af Feel Berlin. Begge i kategorien gammelt. Feel Berlin er en klassiker, der indeholder alt det The 69 Eyes står for. Scenen er mørk og The 69 Eyes er begravet i blåt, rødt eller grønt lys. Desværre havde lysmanden valgt at blænde publikum i stedet for The 69 Eyes. Dvs. at i stedet for at sætte lys på bandet fik de forreste rækker en oplevelse af, hvordan det er at gå i solarium! Ikke så fedt og desværre en tendens, der bredder sig generelt til koncerter. Masser af røg og modlys, så bandet står som silhuetter på farvet baggrund. Lidt synd, da det forringer den visuelle del af koncertoplevelsen.

Efterfølgende fik vi smagsprøver på de seneste 3 albums Universal Monsters, West End og Death of Darkness. Så var vi i gang og særligt Drive sendte publikumsbarometeret i vejret.

Herefter fulgte 3 klassikere på stribe. Den stemningsfyldte The Chair fra Blessed be, den melodiske uptempo rocker Never Say Die og Goth-klassikeren Gothic Girl. California fra Death of Darkness leveres smukt og melodisk i rendyrket 69-stil og den tunge Burn Witch Burn fyres af med nerve og attitude. Den ældgamle skæring Wasting in Dawn var efter min mening en smutter. Det nummer var ganske enkelt røvkedeligt.

De fede riffs i Dance D’Amour sad lige i rockskabet og som sædvanlig lukkede de festen af med Brandon Lee. Sjovt nok er dette nummer måske deres signatursang, bare ikke i min optik. Der er mange andre numre, der har langt mere melodi, feel og stemning, men smag og behag!

Som ekstranumre fik vi Boycott coveret Gotta Rock og den vanvittigt fede Lost Boys, der bare er indbegrebet af Rock’n’Roll. Der er smæk på og publikum kvitterer med velfortjente klapsalver.

Alt i alt en stærk koncert med et ikonisk band. De spiller fedt, de har nerve, de leverer fede riffs, deres sange har genkendelige melodier og de formåede at skabe en fed stemning omkring deres univers iført læder og solbriller. Det skal fremhæves, at bandets guitarist Bazie i den grad formåede at genskabe den guitar klang, der findes på deres albums.

Det var en skam, at en koncert som denne ikke kan tiltrække flere mennesker. Men Plan B gør det heller ikke nemt med sparsom annoncering og faktisk er det ikke nemt at finde stedet, da der ikke er skiltet med Plan B noget steds- og stedet ligger omme i en gård. De er sgu nødt til at oppe sig lidt, hvis det ikke skal være intimkoncerter hver gang! Men fedt koncertsted med hyggelige omgivelser og fedt barområde … og skru så for fanden ned for modlysblænden!