Koncertanmeldelse: BATTLE BEAST + SAINT DEAMON + INDUCTION @ Pumpehuset, København – 23.02.24

BATTLE BEAST + SAINT DEAMON + INDUCTION @ Pumpehuset 23.02.2024

Foto og tekst af Stephen Beasty Skriver

Der var tæt på fuldt hus i den gamle københavnske vandpumpestation – Pumpehuset, der ligger centralt placeret i hjertet af København. Denne fredag aften i februar nattens måneskin stod fadølspumperne klar og guitarforstærkerne var tændt til en tre retters powermetal menu. Dørene blev først åbnet kl. 20 og da første supportband allerede gik på kl. 20.30, var der næsten for kort tid til, at de mere end 500 fans, der stod i en lang kø udenfor, kunne nå igennem billettjek og garderobe inden. Åbn nu de døre en time før showet, for så havde vi haft bedre tid til at pumpe fadøl i glassene og høre DJ Søren Weiss aka ’Epic Fest Dragonslayer’ spille noget feeed power metal på anlægget.

INDUCTION

Tyske Induction var appetizeren til power metal menuen. Jeg havde glædet mig til at se og høre dem spille live, for de er programsat til EPIC FEST 2025 i Roskilde. Induction var stærkt spillende og den halve time de havde fået gik al for hurtigt i deres festlige selskab. Jeg blev både i godt humør, overrasket og blæst tilbage af et energisk godt spillende powerfyldt band, der overholder de episke regler for euro power metal: melodisk, hurtigt, heavy og symfonisk med stærke melodier og sange der fanger med det samme samtidig med forsangeren Craig Cairns der synger skrigende højt plus nogle fede guitarsoloer fra begge guitarister.

Den faste guitarist Tim Kanoa Hansen (der er søn af Kai Hansen – ja, den Kai Hansen fra Helloween og Gammaray!) og den dygtige tour guitarist Celine Peren, der er stand-in for Marcos Rodríguez på en stor del af Induction turen. Hun føjede ekstra power og overskud til Inductions stærke numre og kunne sine guitargreb, hurtige fingerspil og ikke mindst tilføjede stort engagement og spilleglæde på scenen til de blot syv numre, som de kunne nå at spille som første support band.

Der er kun ét at sige. Jeg ser frem til, at Induction spiller en fuld velfortjent koncert på EPIC FEST 2025. De må også gerne tage Celine Peren med på guitar, så kunne de være tre guitarister live. Induction var en absolut velsmagende kickstarter på power metal menuen.

INDUCTION SÆTLISTE
Born From Fire
Fallen Angel
Scorched
I Am Alive
Set You Free
Go to Hell
Queen of Light

SAINT DEAMON

Forretten til power metal menuen fik svenske Saint Deamon lov at servere. De er aktuelle med deres nyeste album League of The Serpent, der udkom sidste år. Det var første gang, de spillede live i Danmark, så de var tændte og klar til at tage publikum med ombord på deres tremastede skonnert i høj søgang. For på alle fire pladecovere til Saint Deamons studiealbum er afbilledet en gammel skonnert på oprørt havvand. Musikken bærer også lidt præg af power metal og sømandsfællessang.

Tre af de fire Deamon musikere er et godt stykke over 40 år gamle og har været Saint Deamon tro siden de startede bandet i 2006. Man kunne godt høre, de havde en god portion rock erfaring og tyngde i sammenspillet, og de mestrede både den melodiske svenske power metal stil ala Hammerfall, men også den mere traditionelle klassiske heavy metal.

Saint Deamon skulle lige i gang, inden de fik erobret salens lyttere på deres power metal skib, for der var givetvis ikke mange af de fremmødte Battle Beast fans, der havde hørt Saint Deamon på forhånd. Men forsanger kaptajn Jan Thore sørgede med sin stærke stemme for at holde kursen sikkert, mens besætningen på Saint Deamon skibet spillet tight sammen til fællessang på ”Loud Your Cannons” og ”Captain Saint D”. Fede heavy metal guitarsoloer fra Toya Johansson, der var med til at sikre medvind til skibet. Cool band, men lyden kunne godt have været lidt højere og showet et par sange længere.

Hold øje med svenske Saint Deamon, hvis de sætter sejl igen på deres power metal skonnert og stævner mod Danmark en dag. Det var en god svensk forret. Bagefter fik jeg en god snak med de brave svenskere i baren om gamle heavy metal bands.

SAINT DEAMON SÆTLISTE
In Shadows Lost From the Brave
The Only One Sane (Nevermore)
The Final Fight
No Mans Land
Load Your Cannons
Captain Saint D
Run for Your Life
The Brave Never Bleeds

BATTLE BEAST

Hovedretten stod det populære og koncertaktive finske power metal band Battle Beast for med den karismatiske og powerfulde sangerinde Noora Louhimo i front som indpisker og showdanser. Finnerne har spillet en hel del gange i Danmark, siden de første gang var support for Nightwish tilbage i 2012. Jeg har set dem hver gang, de har sluppet bæstet løs i København. Denne gang var det dog kun 1½ år siden Battle Beast sidst spillede koncert i Danmark også i Pumpehuset (august 2022), hvor de dengang lige havde udgivet albummet Circus of Doom.

Nu kom Battle Beast igen – på endnu en runde af Circus of Doom tour. Intet nyt album udgivet. Ingen ny sætliste. Samme numre. Samme setup og dermed ikke meget nyt under solen, udover at Noora havde fået designet et nyt flot sæt scenetøj. Tight og strålende så hun ud som altid og stemmen fejlede intet. De høje skrig og den hæse metal vokal med det glade smil var klar til endnu en tur i cirkusmanegen. Det skulle heller ikke være så svært for Battle Beast at gentage den selvsamme koncert med sætlisten fra 2022 igen. Jeg havde tjekket, hvilket numre de spillede ved koncerten dagen før i Tyskland. Arrrh, Battle Beast! Det kunne I godt gøre bedre ved at ryste albumposen lidt og sætte et par andre sange ind på en ny sætliste for runde 2 af Circus-showet.

Der var såmænd ikke så meget at udsætte på Battle Beast performance af et sammenspillet band, hvor power metal sangene fra deres tre nyeste album er stærkt melodiske ørehængere; men showet bar præg af en rutinepræget præstation, for de havde jo fyret det samme show af 1½ år tidligere og nu på denne tour igen. Men det hele holdes sammen af Noora og hendes herlige medrivende energi og mega fede sangstemme, der viser et imponerende bredt spekter af sangteknikker. Hun er The Battle Bitch, som hun kalder sig selv, med en stor latter, de gange jeg har interviewet hende. Hun har sine Battlefans i et fast tag og dermed var der god feststemning med hop under hele koncerten.

Men tilbage til sætlisten. Hvis Battle Beast skal være interessante næste gang de drager på tour, så har de forhåbentlig et nyt album med, men sørg også for at blande tre-fire stærke metalschlagere fra de to første album Steel og Battle Beast, for at det ikke skal ende med at blive for meget ’Melodi Grand Beast pop/metal’. En af jeres tro danske power metal vikinger vil gerne høre nogle Beast klassikere fra de første albums som fx ”Madness”, ”Raven”, ”Machine Revolution”, ”Justice and Metal”, ”Iron Hand”, ”Out of Control” eller ”Stay Black”. Men stor tak Noora Battle Bitch for en festlig aften, trods det, jeg havde hørt hele koncerten en gang før.

BATTLE BEAST BAND
Noora Louhimo | sang
Eero Sipilä | bas