Anmeldelse: MOTHER’S FINEST – Den Grå Hal, Christiania, Kbh. – 02.11.2023

MOTHER’S FINEST – Den Grå Hal, Christiania, Kbh. – 02.11.2023

Tekst og fotos: John-son

Hold nu op – de bliver ved med at groove, swinge og bare udvise spilleglæde ad libitum. Respekt!

Og – WYZARD, the wizard of the bass, er sgu tilbage i bandet efter en underlig pause. Stærkt. Han var ikke med i Hillerød sidste år.

Den Grå Hal lagde rammer til, og er bare et ret fedt spillested med glimrende akustik. Tændt og glad publikum fik virkelig noget her. Lige fra intro og Funk-a-wild til Fire/Rain var det et band i total overlegen kontrol.

Virkeligt sejt, stramt swingende power band – og det rammer mig hver eneste gang hvor vilde de egentlig er. Jo, egentligt et sjovt mix af funk, heavy, pop, blues, rock og soul. Hele tiden med det ubetalelige fede drive og tyngde. Aldrig lallede, men totalt på.  Hårde træffere som geniale My Bad, Power og Fire med saft og kraft. Baby Jean synger jo sateme nærmest naturstridigt godt, og så altså i en alder af 75. Wow, sikke hun rør en og taler om den “eneste ene” og rigtige i kærligheden. Ikke kvalmt – men bare varmt og måske også en opfordring til især at manden skal behandle sin kvinde ordentligt… gik så over i Think About Me, Love Changes/Thank You For The Love og hendes “eneste ene” Doc. Som var frisk igen, dog en smule mere stille i bevægelser, og måtte sidde ofte, men sang stadig glimrende.

Stor swingende funk rock flabetheder som Do Me Right, Mickey´s Monkey og så selvfølgelig den store hitter Baby Love. Ja – der røg taget næsten af i eufori. Utroligt potent spillet! Ingen – som i ingen – træthed at spore trods det ER den de huskes mest for og har været spillet utallige gange.

Moses Mo (Gary Moore) swinger skævt, smørret, vildt og fornøjeligt. Klassens klovn om man vil. Doc og Baby Jeans søn Dion klarede det seje swing i gryderne meget overbevisende. Hans solo i Give It Up beviser hans dynamik og drive/swing. Den hjemvendte bass-wizard – Wyzard var kærkommen. Nøj, for et groove! Power havde power, ligeså Piece Of The Rock og Fire/Rain – men men hvorfor negligeres monster albums (og mest heavy) som Iron Age og til dels Black Radio Won’t Play This Record (hvor kun Power spilles). Øv øv!!

Hayes “Red Devil” lynede på guitaren. Fedt at han stadig hænger i siden 1989, mener jeg.  Og sammen med Moses Mo et sandt elektrisk power team.

Men hvad, de spillede fremragende det de så spillede – som stor swingende Can´t Fight The Feeling og osse I Believe med Doc i front er så groovy og tæske cool swingende i sin fuldendte form. Den viser deres funky islæt, men så kommer tyngden når hardrocken smækker til. Ægte kærlighed herfra! Tak for endnu en opvisning. Og MF er ikke kun Baby Love – punktum!!!

I believe in MF!!