Anmeldelse: ROLO TOMASSI @ Pumpehuset, Kbh – 05.02.2023

Koncertanmeldelse: ROLO TOMASSI @ Pumpehuset, Kbh – 05.02.2023

Tekst og fotos: Kasper Sanderhoff Larsen

Endelig stod de her, det engelske band Rolo Tomassi, som havde valgt at slå et smut forbi København på deres europa turné. Bevares, de har både spillet på Copenhell i 2011 og på Roskilde sidste sommer, men dette var deres første headliner koncert i Danmark.

Denne søndag aften er de hensat til Pumpehusets lille sal hvor knap 150 forventningsfulde publikummer havde fundet plads i den lille sal. Inden koncerten var der mulighed for at forsyne sig med det seneste merch fra aftens bands. Dette inkluderede bl.a. håndlavede puder med Rolo Tomassi lavet af forsanger Eva Korman. Det er vist et DIY band i højeste potens, så når den travle sangerinde ikke er på turné eller indspiller med bandet har hun et hobbyprojekt i hendes indretningsfirma “Night of The Living Thead”. Efter sigende gik disse puder som varm brød, og Korman så dog også tilfreds ud mens hun hentede flere forsyninger til merchboden. Nogle fans fik også en lille snak med hende og hendes bror James, som spiller keyboard i bandet, inden koncerten.

Koncerten åbnes med “Almost Always”som også er åbningsnummeret fra 2022 fantastiske Where Myth Becomes Memory. Og efter få sekunder kunne jeg ikke lade være med at tænke hvorfor de fem briter ikke stod foran et større publikum. Det stille nummer åbner fint koncerten og indvarsler hvad der er på vej. Og hvad det er, illustreres med aftens andet nummer “Cloaked” som også er nummer to på føromtalte album. Dette on-two punch rammer perfekt I solar plexus og viser bandets tekniske kunnen. Eva Korman benytter sig af to mikrofoner, en hvor hun synger sin skønsang og en hvor hun synger sin intense skrig. Ved en fejl er der ikke tændt for den mikrofon hun bruger til skrig men da teknikeren får rettet sin fejl,  giver det nærmes et set i publikum, så massiv er hendes skrig, som hun nærmest bjæffer ud. Den stille begyndelse på koncerten er slut da bandet brat gå over i “To Resist Forgetting” hvor James Spence bag sit keyboard viser sine evner som baggrundssanger. Spence har ligesom sin søster været en den faste stamme i bandet siden de startede i 2005. Med sine atmosfæriske lydflader har han haft en central rolle i at skabe bandets unikke lyd i bandet, helt tilbage til den gang hvor de blev kaldt et Nintendocore band, til i dag hvor de ofte rubriceres som mathcore/progessivt metal.

Bag bandet er opsat et lærred det på vis smukt viser cover art fra bandets album. Meget stemningsfuldt og enkelt, og samtidigt også en måde at vise fra hvilket album nummeret stammer fra som bandet spiller. Forsanger Eva er bandets naturlige midtpunkt, og hun er svær ikke at få øjenene fra når hun staccato danser rundt på den lille scene, helt opslugt af musikken. Hendes store personlighed står I kontrast til når hun kontakter publikum fra scenen. Her virker hun generet og usikker og vi får kun en et kort tak til publikum og at hun syntes at det er fantastisk at være i København.

Derefter overtager brormand James og roser de to opvarmningsbands, og opfordrer publikum til at forsætte med at holde energien oppe. Denne opfordring bliver i den grad fuldt af publikum, da aftenens første, og mest voldsomme moshpit opstår under “Rituals”. Denne energiudladning er med til at vække publikum op af deres søndagssløvhed, og derefter opstår der løbende moshpits under koncerten. Setlisten består hovedsageligt af numre fra Where Myth Becomes Memory og Time Will Die and Love Will Bury It men vi får også et lille intermezzo med to sange fra 2015s Grievances den nærmest jazzede “Opalescent” og det kaotiske “Stage Knives”. Aftenens sidste energi bliver brugt i pitten da bandet lukker koncerten med “Drip” et brutalt nummer, som fint indkapsler bandets unikke sangskrivning og deres tekniske evner.  Der er kø ved merchboden efter koncerten alle ønsker at få et minde med hjem, og få en snak med bandet. Uanset om de købte noget i aften kom alle dog hjem med en oplevelse udover det sædvanlige og nogle kom også hjem med en håndlavet pude oveni.

Rolo Tomassi

Setlist:

Almost Always

Cloaked

To Resist Forgetting

Labyrinthine

Rituals

Opalescent

Stage Knives

Aftermath

A Flood of Light

Mutual Ruin

Contretemps

Prescience

Ekstranummer:

Drip

 

1 thought on “Anmeldelse: ROLO TOMASSI @ Pumpehuset, Kbh – 05.02.2023

  1. Pia Cramer Hansson says:

    Det var en fantastisk og magisk aften – på en ellers dødssyg søndag – jeg er helt enig i din anmeldelse ☺️

    Jeg undrede mig også over, at der ikke var solgt flere billetter, så koncerten kunne have været afholdt i den store sal, det fortjente de. Men på den anden side var den en intim og unik oplevelse, kun få forundt – og jeg var heldigvis én af de få inviterede, der fik lov til at blive revet ind i deres vidunderlige lydunivers 🙏🏼

    Jeg fik også købt et af deres unikke patch fra denne tour, som nu er helt udsolgt – ærgerligt jeg ikke hoppede på vognen og købte en pude, jeg var lige ved det 🙈

    Tak for denne gave Metalized – som I gav mig mulighed for at opleve 😉

    Vi ses derude 🤟🏽☺️
    Pia Cramer Hansson

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *