Anmeldelse: AMARANTHE + BEYOND THE BLACK @ Amager Bio, Kbh. – 08.11.2022

AMARANTHE + BEYOND THE BLACK + BUTCHER BABIES + AD INFINITUM @ AMAGER BIO, KØBENHAVN – 08.11.2022

Tekst og foto: Stephen Rocky Skriver

Det startede på plakaten som en dobbelt koncert med svenske Amaranthe og tyske Beyond The Black, men så kom der lige to ekstra supportbands med på deres store europatur. Det tysk/schweiziske symfoniske metal band Ad Infinitum med Melissa Bonny på sang plus det amerikanske groove metal band Butcher Babies fra LA med de to højenergiske sangerinder Heidi Shepherd og Carla Harvey i front. Det blev nærmest en lille metalfestival på en hverdagsaften og derfor åbnede døren til rockbioen på Amager allerede kl. 17.30. Første band Ad Infinitum gik på kl. 18. De fik en halv times spilletid, hvorefter Butcher Babies kunne fortsætte metalfesten fra kl. 18.50 og i godt 40 minutter.

Jeg kunne desværre ikke nå at se de to første bands, men kunne høre på flere af publikum, at begge bands havde sat deres navn fast med god metal opvarmning. Der var efterfølgende stor aktivitet i begge bands merchandiseboder, hvor man selvfølgelig kunne møde de to bands kvindelige forsangere.

BEYOND THE BLACK

Tyske Beyond The Black med Jennifer Haben på sang, har jeg oplevet live i 2018 som support for Within Temptation. Det var en fed koncert dengang, så jeg så frem deres show, hvor de nu fik fuld spilletid med en sætliste på 13 sange fra deres fire studiealbums inkl. fire nye sange hentet fra det femte album, der udgives i januar 2023.

Allerede fra starten var både lys og lyd i top og Jennifer havde salen med fra første strofe, når hun på sit podie i midten teatralsk jonglerede med lysstofrør og sang. Beyond The Black spiller powerfyldt symfonisk metal, og der var ingen tvivl om, at flere blandt publikum nu kendte bandet i forhold til koncerten for fire år siden. Fans af BTB sang med på omkvæd og der kom hurtigt en god stemning i den tæt fyldte rockbio på Amager. Bandet var tight spillende og Jennifer sang super fedt og nærværende. Samtidig var det underholdende, når Jennifer undervejs i mørket pludselig kom ud i scenelyset igen i ny omklædning og spændende kostumer, der underbyggede sangens tema.

Et absolut godkendt sæt på fem kvarter med stor applaus fra publikum, og de nye sange fra det kommende album lyder stærkt iørefaldende og lovende. Efterfølgende var der trængsel i Beyond The Black merchandiseboden, der i dagens anledning var sat op bagerst i koncertsalen ved siden af Amaranthes shop, for der var jo hele fire metalbands at smæske sig i denne aften.

Beyond The Black sætliste

Is There Anybody Out There?

Lost in Forever

Song for the Godless

Reincarnation

Human

Dancing in the Dark

Heart of the Hurricane

Winter Is Coming

Heaven in Hell

When Angels Fall

Shine and Shade

In the Shadows

Hallelujah

**

AMARANTHE

Det svenske metal festband Amaranthe var klar på slaget 21:45 til at give os et Manifest, som titlen hedder på deres nyeste album, der udkom tilbage i 2020. Ja, det er 2 år siden det udkom og Amaranthe har ikke lagt skjul på, at de har savnet at komme på tour og præsentere pladen for os. Amaranthe er et mega fedt liveband, der giver den max power hver gang med deres tre forsangere. Det skete også denne aften foran et fyldt Amager Bio med feststemte fans.

De to første sange ”Fearless” og ”Viral” er fra Manifest albummet. De gik rent ind som allerede velkendte hits på deres sætliste. Amaranthe tager salen med storm og vi bliver hurtig hvirvlet ind i svenskernes medrivende ekstrem version af dance power metal i en heavy blanding af moderne techno metal og et stænk melodisk dødsmetal. Altid smedet sammen i en stærk melodi, et godt omkvæd, et tight spillende band og forankret i front af Amaranthes vartegn – de tre forsangere med hver deres force.

Sangtrioen er Nils Molin på ren sang, Richard Sjunnesson (fra The Unguided) på rå growl og i midten kronprinsesse Elize Ryd. Hun har den mest fortryllende sangstemme og udstråling, man fra første blik føler sig draget af. Med et overskud af energi hele tiden, fanger hun os med sin charme, selvtillid og lækkert hår. Elize synger, smiler og headbanger, mens hendes ½ meter lange hår flagrer rundt som en ventilator på fuld styrke. Samtidig er scenen hyllet ind i røg og damp og lysshow til et total-power-metal-trance-show, der buldrer derudaf. Det hele er stærkt medrivende og vi bliver høje af Amaranthe energi og glemmer helt omverdenen udenfor.

Sætlisten består af masser af hits fra de forrige album med fx ”Hunger”, ”Digital World”, ”Maximize”, ”Call Out My Name”. Seks af sangene er snuppet fra den nyeste Manifest plade, og de fungerer allerede som kendte Amaranthe hits for os, for vi har haft to år til at høre dem i og glædet os til at opleve dem live. En af de nye sange er ”Make It Better”, der på albummet er en duet med Jennifer Haben fra Beyond The Black. Og ja, nu da bandet alligevel var med på turen, så kom Jennifer med ind på scenen og sang sammen med Elize. Fedt. Næste sang på sætlisten er ”Strong” også fra Manifest, hvor Elize på albummet synger duet med Noora Louhimo fra Battle Beast. Hvor ville jeg dog gerne have set de to kvinder synge den live på scenen, men Nils Molin mestrede nu også den stemme utrolig flot sammen med Elize.

Tiden forsvandt hurtigt i Amaranthes festlige selskab, så vi kunne gå skrigende ud i natten til tre stærke ekstranumre ”Archangel”, ”That Song” og så en omgang overdrive Red Bull power på ”Drop Dead Cynical”, som jeg ikke kunne få ud af hovedet, før jeg endelig faldt i søvn efter kl. halv to fyldt af Amaranthes helbredende metalenergi. Vi ses næste gang Amaranthe kommer til Danmark og Elize hypnotiserer os med sin stemme.

Amaranthe sætliste

Fearless

Viral