Anmeldelse: ALICE COOPER + MICHAEL MONROE @ KB-Hallen, Frederiksberg – 6. juni 2022

ALICE COOPER + Michael Monroe

K.B. HALLEN, Frederiksberg, 06.06.2022

Tekst: Stephen Rocky Horror Skriver

ALICE COOPER

”Velkommen til Alice Coopers mareridt. Dørene er låst og du er spærret inde”, sådan nogenlunde lød introen lidt over kl. 21 i K.B. Hallens historiske rammer af et koncertsted på Frederiksberg. Vi var klar til at blive udsat for, hvad som helst i Alice Coopers altid vanvittige horror rock show.

Scenetæppet faldt og til tonerne af ”Feed My Frankenstein” kom de fem bandmedlemmer frem på scenen foran bagscenens middelalderborg indhyllet i røg og fakler. Rockshowet var i gang på fuld speed og et mega Frankenstein monster på 3 meter dalrer hen over scenen alt imens kongen af horror rock show Alice Cooper alias Vincent Damon Furnier indfanger sit publikum iført smoking, høj hat og stok. Jeg og den godt halvfyldte K.B. Hal blev indfanget fra første riff. Nita Strauss forførende leadguitarspil drager sammen med bandets store engagement og fede sammenspil af yderligere to guitarister Ryan Roxie og Tommy Henriksen samt bassist Chuck Garric og Glen Sobels hårdtslående trommer. De er over hele scenen, forrest sammen og foran trommeslageren som band. De forstår at interagere med publikum og ikke mindst supporte The Godfather of horror rock Mr. Cooper, der har både stemme, galskab og showmanship i behold.

Alice Cooper er en legende i sin horror rockgenre, som han selv opfandt tilbage i 1970. Der hentes indtil flere magiske numre fra datidens bagkatalog op af Alice Coopers høje hatte og utallige jakkeskift undervejs. Vi får heavy versioner af de gamle klassikere ”No More Mr. Nice Guy”, ”Under My Wheels”, ”I’m Eighteen” og ”Billion Dollar Babies”, hvor en kæmpe baby vandrer ind på scenen alt imens, der kastes grønne ’pengesedler’ ud over folk som konfetti. Musik, show og rock teater rock går op i en større enhed hver gang med Alice Cooper, som vores amerikanske rockpræsident. Utroligt, festligt, vanvittigt, underholdende, skørt og på alle måder bare en befriende rockenergi, der smitter ud i salen og helt ned i blandt dem, jeg tilfældigvis står sammen med godt 10 meter fra scenen. Her er en far og mor, der totalt flipper ud i et 1½ times langt dansetrip, som var det i 70’ernes hippie rocktid, imens står deres søn bagved og lader sig rive med og kan også synge med på de nyere hits som ”Hey Stoopid” og ”Poison”.

Det fortsætter med hårde versioner af ”Bed of Nails” og ”He’s Back (The Man Behind the Mask)”. Det bliver særligt cool og gysende, når gamle Cooper gnækker med sin onde stemme i ”Go To Hell” og viser sin sårbare psykostemme i sangen ”Steven” og rasende skrig i den sjældent spillede ”Escape”. Begge to sange fra 1975 albummet Welcome to My Nightmare.

Selvfølgelig får vi de sædvanlige guitarsoloer, hvor især Nita Strauss shiner med både sit spil og sin charme, men resten af bandet kan også være med og spiller hele tid op til hinanden med stort smil og smittende bandenergi. Alt imens medspillere af statister kommer ind og spiller rockteater sammen med Alice Cooper. Heriblandt Alice Coopers kone Sheryl Goddard, der blandt andet er med til at halshugge Cooper undervejs i guillotinen på scenen. Heldigvis er det hele bare stunt, gak og løjer og ’unterhaltung und viel spass’, så Alice Cooper vender tilbage alive på scenen og kan slutte hele showet i et inferno af røgsæbebobler, store balloner, konfetti og fællessang til ”School’s Out”. Et mega rock teater er fyret af, som nogen sikkert vil synes for meget, men hvornår kan et Alice Cooper show blive for meget? Aldrig!

Alice Cooper for helvede. Du har en dåbsattest, der siger 74 år, men indeni er du stadig ”Eighteen and I like it, love it, like it, love it…” Der er sgu håb for os gamle rockere, hvis vi bare bliver ved med at høre rock og opføre os, som var vi 18. Tak for showtime og vanvittigt godt rockselskab med Alice Cooper i K.B. Hallens hjemsøgte hus.

ALICE COOPER – sætliste

Feed My Frankenstein

No More Mr. Nice Guy

Bed of Nails

Hey Stoopid

Fallen in Love

Be My Lover

Go Man Go

Under My Wheels

He’s Back (The Man Behind the Mask)

Go To Hell

I’m Eighteen

Poison

Billion Dollar Babies

– Guitarsolo – Nita Strauss

Roses on White Lace

Black Widow Jam

– Guitarsoloer og trommesolo

Steven

Dead Babies

I Love the Dead

Escape

Teenage Frankenstein

School’s Out

ALICE COOPER BAND

Alice Cooper – sang, harmonica

Nita Strauss – guitar

Ryan Roxie – guitar

Tommy Henriksen – guitar

Chuck Garric – bas

Glen Sobel – trommer

MICHAEL MONROE

Michael Monroe, bedst kendt fra det legendariske 80’er rockband Hanoi Rocks, havde tjansen som kickstarter til denne rockaften. Monroe og hans band spiller en elektrisk blender af glam rock, punk og beskidt garage rock and roll. Det blev til 45 minutters højoktan glam rock/punk med en overreageret epo/speed hoppende Michael Monroe i front, hvor den ene sang bare fortsatte over i den næste uden at det lød som om, de skiftede sange undervejs. Desværre.

Energien fejlede bestemt ikke noget og alle attituderne var der, med Monroes ’wanna be’ David Lee Roth attitude og et mikrofonstativ med tørklæde på, der blev brugt som stok, kæp, sværd faretruende svingende henover bandmedlemmerne for til sidst at blive sluppet et tilfældigt sted på scenen. Utroligt ingen blev ramt i det højenergiske rockband. Jeg blev dog aldrig helt indfanget af Michael Monroes ’kokain rus’ og glædede mig derfor endnu mere til Alice Cooper showet. Men trods alt en cool coverversion af det gamle Creedence Clearwater Revival nummer “Up Around the Bend”, der afsluttede sættet.

Hvis jeg skulle have foreslået et supportband til Alice Cooper show, vil ingen andre end danske Wasted kunne udfylde de 45 minutter med ”Mr. Black”, ”Candy Cane”, ”The King”, ”Nailed to the Cross” plus flere af Wasteds fede horror rock sange fra det nye album The Haunted House.

MICHAEL MONROE – sætliste

One Man Gang

Last Train to Tokyo