KONCERTANMELDELSE: SLIPKNOT + KING 810

SLIPKNOT + KING 810
FORUM, KØBENHAVN
12.02.2015

Af Søren Bolund

Med bassist Paul Grays alt for tidlige død, og trommeslager Joey Jordison ude af billedet, var det interessant, hvordan Slipknot ville vende tilbage. Det gjorde de med stil i form af glimrende nye og femte opus, The Gray chapter. De beviste, at de stadigvæk er at regne for et af de ypperste bands inden for moderne musik. De viste også, at de formår at røre een med en musik, som er både hård og ufattelig emotionel, samtidig med at sanger Corey Taylor har udviklet hans i forvejen suveræne stemme til noget endnu mere superbt – specielt i form af hans fremragende fortolkninger af musikken i sin forskellighed.

Opvarmningen King 810 minder en del om Slipknot, men rummer flere hardcore-elementer i musikken. De har for nyligt leveret en ganske interessant ny skive,” Memoirs of a murderer”, som bestemt er værd at lytte til, så der var lagt an til en aften af de store i Forum. King 810 gik på lidt over syv og leverede et sæt, som var ganske udmærket. Lyden i Forum var bestemt ikke fremragende. Jeg vil sige, den var tålelig. Det tog lige bandet et par numre at komme i gang, og jeg bed mærke i det fede nummer ”Killem all”, som lød rigtigt godt. Forsangeren havde helt sikkert udstråling og attitude, og hans stemme var intens og varieret. Jeg synes til gengæld ikke, at bandet formåede at levere den stærke lyd og det udtryk, som de leverer på deres debutskive. Der manglede noget i lydbilledet somehow. Glimtvis var det dog et ret intenst show, fordi de har nogle gode sange, og de er dygtige musikere. Jeg forstår godt, hvorfor det ikke var dem som headlinede i stedet for Slipknot. Der er simpelthen klasseforskel. Men det var ganske udmærket og helt sikkert et band man skal holde øje med fremover, hvis de formår at udvikle deres lyd yderligere. Uanset hvad er det et band der deler vandene og mange var negative overfor deres optræden til denne koncert.

Slipknot var på scenen lidt over 20 til lyden af nummeret” XIX”. Endnu et nummer fra deres nyeste skive fulgte, og folk gik amok. Den nihovede maskine fra Des Moines, Iowa, trykkede den af til et fedt sceneshow med fede pyroeffekter. Man lagde mærke til, at Corey Taylors stemme var for lavt i mixet, og at den nye trommeslager gør det rigtigt fint live. Coreys stemme fungerer trods det lave mix, og han veksler fint mellem de hårde og de mere melodiske stykker i musikken. Igen er lyden ikke den fedeste, men den er som før nævnt til at holde ud og ødelægger ikke musikoplevelsen. Når der er ni mennesker på en scene, der alle headbanger og render rundt som besatte, som gjaldt det livet, er det ret intenst rent visuelt også. Numrene ”Liberate” og ”Purity” og ”Before I forget” leveres med ok indlevelse og energi.

Bandet levererede varen, og de var som vanligt tighte, men jeg er dog ikke totalt overbevist. Jeg synes, at Slipknot manglede den særlige sjæl og nerve, jeg har oplevet hos dem før live. Det er overhovedet ikke en ringe performance, men det er ikke, hvad jeg havde forventet. Jeg havde gerne set et mere fandenivoldsk koncert. Men der sker noget, da de spiller nogle numre fra de to første skiver hen mod slutningen. Det er som om bandet liver op, og giver den mere gas. ” Left behind”, ”Spit it out”, ”Surfacing” og” People=shit” spilles, som man kender dem med den der særlige nerve, som de helt essentielt besidder. De spiller som havde de ild i røven. Nu er der sikkert nogle, som synes, jeg er en idiot, når jeg kritiserer som lige ovenfor – men det er udelukkende, fordi deres standard er så høj, at man helt automatisk forventer noget ganske specielt hver gang de spiller live. Og det synes jeg ikke helt, de præsterede her i Forum. Men man kan jo aldrig tage fra dem, at de er et band af de helt fantastiske af slagsen.
Slipknot_Forum_0542

Slipknot_Forum_0500

Slipknot_Forum_0467