ARCHITECTS + SPIRITBOX + LOATHE @ Forum Black Box, Kbh – 29.01.2024

Tekst: Kasper Sanderhoff Larsen / Foto: John-Son

En fortjent sejr i overtiden

Det virker som om, at uheld har været en fast følgesvend for Architects, idet deres koncerter på Copenhell er blevet aflyst hele to gange tidligere. Derfor var jeg også bekymret for, om aftenens koncert ville finde sted, eller om et uheld i den seksdagesløb hall på Frederiksberg ville miste sit tag til vinden. Heldigvis viste det sig, at mine bekymringer var ubegrundede. Dog skulle det vise sig, at bandet stod over for andre udfordringer senere under koncerten.

LOATHE

Det var engelske Loathe der fik lov til at åbne aftens koncert. Ligesom med Architects, har det været svært at få lov til at se bandet fra Beatles byen. Senest aflyste de deres turne i 2022, som bl.a. skulle have inkluderet et besøg på Loppen. Det var derfor fantastisk endeligt, at se bandet i danmark. Bandet fik dog en elendig start, da mikrofonproblemer gjorde, at der stort set ikke var nogen vokal på åbningsnummeret “Gored”. Forsanger Kadeem France håndterede dog problemerne helt cool, og var bandet bedste denne aften. Setlisten bestod hovedsagligt at sange fra 2020s bedste album I Let It In and It Took Everything. Mens Frances vokal var i top, led guitaristen og sangeren Erik Bickerstaffes vokal af at være falsk og lav i mixet. Desværre var dette især tydeligt under den smukke “Is It Really You?”. Ikke desto mindre var publikum engageret, og svingende med deres mobiltelefonlys og generelt nød Loathes optræden. Aftenen blev reddet af en fed fremførelse af “Heavy Is the Head That Falls with the Weight of a Thousand Thoughts”. På den korte tid de fik viste de deres talent, og jeg håber, vi snart får fornøjelsen af deres besøg igen.

Setlist:

Gored

New Faces in the Dark

Aggressive Evolution

Screaming

Dance on My Skin

Is It Really You?

Heavy Is the Head That Falls with the Weight of a Thousand Thoughts

SPIRITBOX

Det canadiske band Spiritbox har på kort tid opnået stjernestatus, blandt andet ved at blive nomineret til en Grammy for deres sang “Jaded” fra EP’en “The Fear of Fear”. Samme EP var også omdrejningspunktet for aftenens koncert. Alle numre fra EP’en blev spillet, undtagen “Ultraviolet”, og endda i samme rækkefølge som på EP’en. Efter at have oplevet deres fantastiske koncert på Copenhell sidste år var mine forventninger høje, og Spiritbox skuffede ikke. Faktisk leverede de endnu bedre end på Refshaløen. Især forsanger Courtney LaPlante virkede mere til stede og strålede mere igennem. Dog haltede hendes “clean” vokaler til tider, men til gengæld var hendes dybe vokaler af høj klasse. Spiritbox spiller meget stramt, og dette skyldes blandt andet tilgangen af bassist Josh Gilbert, som tilføjer deres lyd med en god bund og en solid baggrundsvokal.

Koncertens højdepunkt kom, da Sam Carter indtog scenen og sang “Yellowjacket”. Nummeret er et af bandets bedste, og Carters medvirken løftede det endnu mere. Det var en meget sympatisk gestus af Carter, som også blev bemærket af LaPlante: “Hvor mange hovednavne deltager som gæstevokal i for supportbandsne aften efter aften?” Koncerten viste endnu en gang, at Spiritbox fortsat udvikler sig og ikke har toppet endnu. Og ud fra publikums reaktion vil der helt sikkert være stor interesse, når LaPlante og Co. kommer forbi igen.

Setlist:

Cellar Door

Jaded

Angel Eyes

The Void

Rotoscope

Hurt You

Yellowjacket (med gæstevokal af Sam Carter)

Circle With Me

Holly Roller

Hysteria

ARCHITECTS

Det er gået fem år siden metalcore-giganterne fra Brighton sidst besøgte Danmark. Meget er sket siden da: Udover to studiealbums, og et livealbum med et symfoniorkester og guitarist Josh Middleton’s exit, er bandet blevet endnu større. Aftenens koncert vidnede også om dette i en næsten udsolgt Black Box. Architects havde medbragt deres største produktion nogensinde, en scene formet som en stor trappe, hvor de tre trin bestod af videoskærme. En simpel men genial idé, perfekt til TikTok-generationen, et medie der på godt og ondt har udbredt kendskabet til bandet til et nyt publikum de seneste år.

“Seeing Red” åbnede aftenens koncert, et nummer der appellerer til fans, der måske ikke er begejstrede for bandets nye musikalske retning. Nummeret var en stærk start og demonstrerede, hvordan scenen kunne udnyttes visuelt. “Giving Blood” var det første af i alt 8 numre fra 2021’s “For Those That Wish To Exist”. Et album der har markeret et vendepunkt i bandets lyd. Det var dog interessant, at bandet ikke fokuserede mere på deres seneste album “The Classic Symptoms of a Broken Spirit”. Bevares “For Those…” ikke er et dårligt album – faktisk er der ikke så stor forskel i kvalitet mellem de to – kunne en mere varieret sætliste have klædt denne koncert.

De tre numre i træk, “Hereafter”, “Gravedigger” og “Dead Butterflies”, tilføjede den variation, der var nødvendig. Dog var der noget galt med Carters vokal, og i en pause mellem to numre delte den grædende forsanger, at han havde haft et angstanfald, hvilket gjorde det svært for ham at synge. Et stærkt og ærligt øjeblik, der viste den tætte forbindelse, Architects har med sit publikum. Carter bad om publikums hjælp til at synge resten af aftenens koncert, og det fik han, især under “These Colors Don’t Run” med den fantastiske gæstevokal fra Kadeem France fra Loathe, og de tre sidste numre, hvor især “Animals” viste hvorfor det er blevet bandets største hit. Iført en dansk landsholdstrøje med “Højlund” på ryggen (Carter er en kæmpe Manchester United-fan) fik han og resten af holdet en velfortjent, omend til tider hårdt tilkæmpet, sejr til sidst. Alt i alt var det en koncert, der endnu engang bekræftede, at Architects er en af de nye store headline-bands.

Setlist:

Seeing Red

Giving Blood