Anmeldelse: KILL-TOWN DEATH FEST @ Pumpehuset, Kbh. – 31.08.23-03.09.23

KILL-TOWN DEATH FEST – THE CARRION GATHERING

PUMPEHUSET, KØBENHAVN – 31.08-03.09.23

Tekst og fotos: Mikkel-Laurs

Så kom dagen hvor man endelig skulle opleve Kill-Town Death Fest for at se og høre nogle af de 35 bands Kill-Town havde booket til festivalen fra omkring i verden. Kill-Town havde fundet en masse gode bands til enhver smag fra undergrunden af dødsmetal samt et mere kendt band som Benediction, så her finder man hverken power metal, heavy metal, eller nu-metal, men dødsmetal, hvor hvert band havde noget at byde på lige fra grindcore til blackened death. Så der var så at sige smadder for alle pengene de 3 første dage, og noget af musikken havde faktisk også noget melodisk i sig, men i bund og grund, var det musik som undertegnede godt kan lide. Kill-Town havde også gjort meget ud af det rent praktiske – som med en infopoint, hvor man kunne købe merchandise, tjekke ind med armbånd og spørge, hvis der var noget man var i tvivl om. Såvel som et fysisk program med info om bands, mad og merch og kort historie og en velkommen til både nye og gamle festivaldeltagere. Denne festival er allerede blevet en favorit og ikke sidste gang den besøges, ville gerne havde været der sidste år, men havde ikke mulighed for at deltage, så det blev 2023 der skulle være den første.

TORSDAG

Jeg kunne desværre ikke være der fra da første band gik på kl. 18 da jeg lige skulle lande fra arbejde og derefter ind til Pumpehuset på en lidt våd dag. Denne aften var 7 bands på plakaten til at sætte publikummet godt i gang. Danske Sulphurous var dem der begyndte ballet og da jeg ankom med min bedre halvdel var vi overrasket, hvor mange der allerede var tilstede, der var sort af mennesker oppe i salen og Sulphurous var godt i gang med at fyre den af og det lød sgu godt med en god gang tung dødsmetal med nogle melodiske stykker hist og her og aggressivt. Dem vil jeg gerne se igen, det er faktisk også det fede med Kill-Town at man lærer en masse nye bands’ musik at kende.

En anden fed ting ved festivalen, er at mange fra de bands der spiller hænger ud blandt publikum efter de har givet koncert. Fik set de fleste bands sådan hist og her, alle bands skiftede med at spille oppe i salen, som var main stage og nedenunder som blev kaldt black stage og der var faktisk ingen overlapninger mellem bands, man kunne faktisk nå at se hver band, der var cirka et kvarter fra det ene band gik af til det næste gik på, men nogle gange var det også lidt tiltrængt at komme udenfor og få vejret, da der hurtigt blev hedt som ind i helvede.

Men for at komme tilbage til de bands som spillede denne aften, så fik man set de fleste denne aften som Teratoma fra Tyskland, Bones fra Belgien, Drowned fra Tyskland og Gutless fra Australien, samt Deteriorot fra US, som var en god gang old-school US død. Gutless var ligelides en god gang dejlig brutal død, man bliver bare fantastisk til mode, når man får smadret sine ører med et band som Gutless.

FREDAG – INVADERET AF USA

Fredagen blev sparket i gang med en del amerikanske bands, de stod for størstedelen af spilleplanen denne dag, men der var dog også fra andre lande. Jeg kunne først være til stede ved en 19-20 tiden, men denne aften var der lige så meget gang i den som dagen før og lige så mange mennesker. Der blev også købt masser af merchandise allerede på første dag og heldigvis igen om fredagen – patches, pins, t-shirts, longsleeves samt LP’er, CD’er etc., Denne aften fik man hørt og set Civerous og Ossuary fra US, Grave Infestation fra Canada og der var smæk på fra alle bands, inkl. et band fra Rusland som hed Gosudar og inden dem var der Of Feather and Bone. Denne aften sluttede af med Convulse fra Finland, som også er et gammelt band fra 90’erne, men tror lidt Tuborgs gulddamer havde indtaget min hukommelse på det tidspunkt.

LØRDAG MER DØD OG BENEDICTION

Lørdag fortsatte hvor man slap fredag nogenlunde og jeg lagde ud med at se Aphotic fra Italien i Byhaven, og de fik da sparket festivalen godt i gang med en gang brutal død. Da Aphotic var færdige, fik man hilst på Dave Ingram, Peter Rew, Darren Brookes fra Benediction i deres merchbod. Lørdagen var også den dag, hvor man fik et nyt bekendtskab og venskab med bassist og sanger Tony fra Druid Lord, som kommer fra USA.

Her stod vi så og hyggede os ved boderne, indtil danske Strychnos gik på hovedscenen. Strychnos leverede en fed omgang oldshcool død og man kunne se de var tændte på at sætte salen i gang. Noget jeg også lige vil nævne, var den måde man havde pyntet scenerne på med sorte gravsten og gitter foran, som gav festivalen en dyster stemning.

Efter Strychnos skulle der ses nogle af de andre bands, heriblandt Altars fra Australien som leverede en god gang hurtig død efterfulgt af Sedimentum og fik også set Transgressor som er fra Japan, indtil Benediction havde æren af at slutte lørdagen af på den store scene.

Her blev det faktisk lidt sjovt at opleve Benediction oppe fra et repos i venstre side. Benediction gav en forrygende koncert med god oldschool british death metal, hvilket de også gjorde på Copenhell 2022, men var faktisk også fedt at se dem på en mindre festival som Kill-Town. Benediction berigede deres publikum med disse numre fra deres bagkatalog samt den nye plade.

Intro – Divine Ultimatum

Iterations of I

Scriptures in Scarlett

Vision in The Shroud

Unfound Mortality

Nightfear

Foetus Noose

Progenitors of A New Paradigm

The Grotesque

Jumping At Shadows

Subconcious Terror

Stromcrow

Rabid Carnality

Magnificat

SØNDAG GLOOMY AND DOOMY

Så blev det søndag, som var sidste dag – og man kunne godt mærke, at folk havde festet godt igennem de tidligere dage. Her på den sidste dag var der mindre smadder og mere doom death. Jeg ankom først til Pumpehusets byhave lidt før andet og sidste band skulle spille i Byhaven. Et en-mands band fra Sverige ved navn V.V.V. og musikken var ret syret og lidt langtrukken, men syntes at musikken faktisk egnede sig rigtig godt til en gyserfilm.

Næste band på programmet var God Forsaken fra Finland og det var der lidt mere gang i, og samtidig lød det sgu pissegodt. God Forsaken spillede et mix af stoner, death og doom som var i høj klasse.

Næste band som var Druid Lord fra USA, med hvem jeg havde mødt Tony bandets sanger/frontgrowler og bassist dagen før. Det var faktisk en fed koncert med Druid Lord, der spillede en gang horror doom death. Jeg nåede lige at komme forbi Druid Lords merchbod og købe 2 patches. Husk at støtte de små, men fede bands, når de kommer forbi et spillested nær dig.

For at opsummere det hele, så synes jeg faktisk det var en fed festival – med god tid til at hænge ud med bands og venner. Samt selvfølgelig lytte til og se en masse fede nye bands, selvom man ikke fik alle bands med. Jeg glæder mig til at se hvad Daniel og Kill-Town disker op med til næste år og vil gerne sige tak igen for en kanon festival og tak til Pumpehuset for at huse festivalen – og selvfølgelig tak til de fede bands som spillede. Kill-Town vi ses i 2024 !!