Anmeldelse: BAEST + support: DAWN OF DEMISE + NAKKEKNAEKKER @ Voxhall, Aarhus – 09.12.22

BAEST + support: DAWN OF DEMISE + NAKKEKNAEKKER

Voxhall, Aarhus, 9. december 2022

Tekst og fotos: Kristian P. Mølgaard

**

Der var virkelig lagt op til jyde-aften på dejlige Voxhall denne fredag aften.

To bands fra Silkeborg og et fra Aarhus – og hvilket line-up.

Vi ankom lidt senere end planlagt og køen udenfor Voxhall var massiv. Så tusind tak til en venlig security-fyr for at lukke os ind, så vi kunne få nogle ord med i anmeldelsen af bandet vi havde glædet os til, nemlig silkeborggenske Nakkeknaekker.

Nakkeknaekker havde godt tag i publikum – det var tydeligt deres spilleglæde gik langt ud over scenekanten. De var tight af helvede til og havde en fed udstråling. Det er helt klart, at det band kommer vi til at høre mere til. I det hele taget har jeg det lidt særligt med dem, da de minder mig om min spæde start på mit gamle band Disaster Area: langt hår, unge og med gå-på-mod. Det er fedt at se et ungt dansk band, med så meget nerve og energi og stadig have en ydmyg tilgang til publikum – flot klaret, gutter. Jeg glæder mig til at se mere til jer!

Efter en kort pause var det Dawn of Demise, ligeledes silkeborgdrenge. De har jo været på banen siden…ja, siden dengang mit gamle band også var aktive. Så Scott er en kending fra dengang og bandet er jo værd at køre efter. De var fulde af selvtillid, spilleglæde og Silkeborg-accent, så det var en fryd at høre på. I det hele taget er de et fedt band, der ikke giver en skid for særlig meget – Scott er en gudbenådet (må man bruge det ord i den her sammenhæng) frontmand og bandet leverede varen 100%. Samtidig fik Scott vist maven og fik en stor overraskelse, da han lige er blevet 52 år. Det gav en kage lavet af ”træstammer” fra de to andre bands. Dejlig gestus med krammere og kærlighed på scenen.

BAEST gik på scenen med det vanlige intro og med vanlig selvsikkerhed og fulde sejl. I det hele taget var det den vel nok mest energifyldte koncert jeg nogensinde har været til på Voxhall. De var tændte og tight og klar til at modtage det total udsolgte Voxhall med deres tunge og skønne dødsmetal.

Frontmand Simon var i topform – as usual. Han crowdsurfede næsten mere end publikum, endda mens han growlede, stod på skuldrene af folk og fik lavet kærlighedstegnet til folk på balkonen og udviste i det hele taget, at han var ganske godt tilfreds med det hele. Og det forstår man, for BAEST er total i front på den danske scene og må med rette betegnes som de danske døds-konger. Deres musik er måske ikke en ny opfindelse, men de leverer den med så meget selvtillid og særegenhed, at de alligevel har deres egen stil. De er i det hele taget det bedste bud på dansk metal der findes. Og denne aften bestod helt uden tvivl af tre bands, der alle har bud på, hvordan danske metal skal leveres. Fra den unge generation til de ældre (Ja, dig, Scott) og til BAEST. Det var forrygende og en aften, hvor livsglæden udsprang fra alle bands og fra publikum.

Tilmed var lyden i topklasse og det skyldes en fremragende lydmand, som med rette blev krediteret fra scenen.

Voxhall er et fedt sted med et dygtigt og venligt personale. Barens folk kunne dog godt enten få et par mand mere ind eller sætte tempoet op, for køen dertil var umenneskelig lang og besværlig. Og hvorfor alle de pensionistborde nede bagved? Der er alt for mange og gør bare bar-besøg svært og også tilgangen til merch-standen var nær umulig. Jeg ville op og købe en t-shirt med Nakkeknaekker, da BAEST var færdige, men det opgav jeg – folk stod som sild i en tønde. Det bør Voxhall ærligt talt godt kunne se.

Men ændrede jo ikke ved, at det var en aften med 3 fede bands, med hver deres charme, stil og kærlighed til metal! Samt dybt professionelle! Og min datter på 15 år, fik prøvet at crowdsurfe for første gang! Tak til alle på Voxhall!

Vi elsker jer! 🙂