WORLD OF WARCRAFT MØDER POWER METAL FORCE

DRAGONFORCE + TWILIGHT FORCE
PUMPEHUSET, KØBENHAVN
05.11.2017
Anmeldelse og foto: Stephen Rocky Skriver

Metalized udsendte stod iblandt en masse rollespilsdrenge, en kæmpe flok power metal fans og 15 kvinder, der søndag aften var mødt op til fælles sang med power metal i overhalingsbanen. Engelske Dragonforce, der er mest kendt for deres Guitar Hero hit ”Through the Fire and Flames” var hovednavnet med de to hurtigt spillende guitarekvilibrister Herman Li og Sam Totman. Supporten til at svinge sværdet først og tage det danske folk med på adventure metal rejse var svenske Twilight Force.

TWILIGHT FORCE
Jeg havde oplevet Twilight Force (TF) som opvarmer for Accept/Sabaton før i Danmark. Hvis man havde set det show, var der ikke meget nyt at hente i stort set selvsamme opvisning denne aften i Pumpehuset. TF satte i gang med fuld power metal på ”Battle of Arcane Might” med håret svingende, mens de to ’ukendte’ leadguitarister med sort bind for munden lirede deres til tider alt for hurtige guitarræs af. Nuvel de spiller godt på deres ’våben’, men det bliver hurtigt ensformigt, når den ene sang efter den anden ufortrødent fortsætter i samme hurtige tempo. Først til slut i sætlisten sker der nogle fede temposkift og mere melodisk tungt i sangene ”Gates of Glory” og ”The Power of the Ancient Force”, hvor det episke adventure metal mere kommer til sin ret. Forsangeren har salens unge World of Warcraft spillere i sin magiske hånd, mens hans overbevisende synger sine høje toner rent med tekster om helte, der på magisk vis bekæmper drager i en verden af orker og hobbitter i Fantasyland. Den magiske sorte kutteklædte keyboardspiller growler sine røverhistorier ud imellem sangene for at binde showet sammen. Der er god stemning i bandet og de får salen varmet godt op, selvom man ikke kan se halvdelen af bandmedlemmernes ansigtsudtryk, fordi de har taget rollespilstøj på og skal ligne noget fra Ringenes Herre. En halv times ’Robin Hood’ power metal til stor glæde for alle rollespils drenge denne aften.

Twilight Force spillede
Battle of Arcane Might
To the Stars
Riders of the Dawn
Flight of the Sapphire Dragon
There and Back Again
Gates of Glory
The Power of the Ancient Force

DRAGONFORCE
Dragonforce er mestrene bag hurtig power metal, lange guitardueller og festlige optrædener, hvor melodi og publikum er i front. Københavner showet søndag aften var ingen undtagelse og et velkomment stop på deres Reaching Into Infinity tour igennem Europa for deres syvende album, der udkom tidligere på året. De fem glade gutter fra London gav den hele armen som vanligt, hvor især de to guitarvirtuoser Herman Li og Sam Totman spiller deres guitarer med overlegen lethed. På samme tid afslappet og utrolig avanceret, men altid stærkt underholdende i en showopvisning med guitaren som ’sværdet’ i Dragonforce uendelige kamp for retfærdighed mod tyranner, drager og alskens ondskab i fantasilandets vanvids kongedømmer. Eller så noget i den hen-retning.

Forsanger Marc Hudson gejlede publikum op på sin underholdende måde, hvor han medinddrager både bandet og fans i deres power metal univers, så vi fælles råber, synger med, mosher og har en fest med dragernes magtmænd i de godt to timer de lirer deres avancerede tempofyldte power metal hymner af. Et par hurtige startsange i den første del af sætlisten lægger hårdt ud med overhalings power metal. Guitarerne er varmet op. Der er konstant smil og dril fra de to guitarister og sammen med den fremragende franske bassist Frédéric Leclercq, har de en fest, mens de skåler og drikker Royal Økologisk øl indtil de efter nogle sange går over til Jack Daniels og cola på scenen. Jo længere vi kommer ind i sætlisten, desto mindre Jack er der tilbage og mere underholdende bliver det. Særlig da Marc åbenbart har sat sig for, at sige noget på landets sprog, hver gang han er et nyt sted. Han var nødt til at skrive det ned, for dansk er en svær en, som han siger. Det er underholdende og både Marc og publikum griner med. Ikke noget med at spille kong gulerod, fordi man er rock stjerner, snarere bare have en fest med folket, nu man alligevel er i byen.

Det hele går hurtigt. Både musikken og tiden. Midt i sætlisten skal vi have de sædvanlige guitarsoloer og trommesoloer, men denne gang med et twist, for i spotlyset står bassisten Fred nu med en leadguitar som han i den grad mestrede og spille noget gedigent heavy på. Da sanger Marc så kom ind med bassen og slog den an, høvlede de to sammen med trommeslageren en overbevisende omgang heavy jam af. Det var faktisk cool, at det ikke bare var Herman og Sam ’once again’. Jo længere vi kom ind i sættet, jo mere heavy og tungt blev det. Særligt den episke ”The Edge of the World” stod som mejslet ind i Pumpehusets betonvægge efter mere end 10 minutters spilletid. Det hele kulminerede med et af Dragonforce nyere store hits ”Cry Thunder”, der i bedste folk-power metal stil går lige i ørene med det samme. Der var dømt fælles omkvæd sang i hele salen, hvor Marc til slut i sangen inviterede en tilfældig udvalgt op, som en del fans havde udpeget i forreste række med det krav, at han kunne synge hele omkvædet. Det kunne han.

Cry thunder
Sword in his hand
Titans of justice, fearless we stand
Cry thunder
Strong in command
Blessed by the union, freedom of man

Mathias hed den heldige danske Dragonforce fan. Som bonus på scenen fik han en slurk af Jack Daniels flasken og et kram af musikerne. Se det er power metal fest. En for alle – alle for en.

Trætheden kunne ikke spores i hverken band eller publikum og der blev fyret en total fed version af ”Three Hammers” af som ekstranummer, der på majestætisk vis proklamerede Dragonforces power metal magt med teksten ’Three hammers high, for the world we unite. Fight for our lives, as we hold up the three hammers high’, imens de tre guitarister (inkl. bassisten) holdt deres guitarvåben højt hævet på scenen, hvor Herman Li på blæret vis i mørket brugte sin nye led-lys greb guitar, der følger hans fingerbevægelser på gribebrættet med led-lamper i hujende blinkende hast.

Ja, alle vidste godt, det ikke var endelig slut endnu. For som Marc sagde: ’vi har en sang mere! ’ Behøvede han at sige mere? Ikke for salens især fremmødte gymnasieelever, der nørder Guitar Hero på PlayStation. De vidste, at det var mega hittet ”Through the Fire and Flames” der manglede. Dragonforce lukkede og slukkede for den københavnske pumpestation med dette ultimative guitarlir, som man kun kan tænke sig til kan lade sig gøre. Det kan det, når Herman Li og Sam Totman spiller op til hinanden med smil og lynhurtige greb. Vi kunne velfortjent rejse hjem i seng ridende på en drage.

Dragonforce spillede
Reaching Into Infinity (intro bånd)
Ashes of the Dawn